Tiparele minții noastre

Actualizată în: 22 Dec. 2020

Tiparele minții noastre se observă la nivel de pattern-uri de gânduri (scheme cognitive). Atunci când se activează, modul lor de funcționare este similar cu cel al unui program ce rulează în background pe calculator – își face treaba, însă nu suntem întotdeauna conștienți de faptul că acest program rulează.

Young (2003) definește „schemele dezadaptative timpurii” ca fiind niște credințe generale despre sine și despre relațiile cu cei din jur. Acestea se dezvoltă din copilărie și se elaborează pe parcursul vieții, fiind disfuncționale într-o anumită măsură.

Aceste scheme sunt:

  1. Schema cognitivă Abandon / Instabilitate

  2. Schema cognitivă Neîncredere / Abuz

  3. Schema cognitivă Deprivare emoțională: a) deprivarea de grijă (lipsa afecțiunii sau a îngrijirii); b) deprivare de empatie (lipsa atenției sau a înțelegerii); c) deprivarea de protecție (lipsa de sprijin și de îndrumare din partea celorlalți).

  4. Schema cognitivă Deficiență / Rușine

  5. Schema cognitivă Izolare socială / Înstrăinare

  6. Schema cognitivă Dependență / Incompetență

  7. Schema cognitivă Vulnerabilitate la vătămare sau boală

  8. Schema cognitivă Interdependență / Sine infantil

  9. Schema cognitivă Eșec

  10. Schema cognitivă Sentiment de îndreptățire / Grandomanie

  11. Schema cognitivă Autocontrol Redus / Autodisciplină redusă

  12. Schema cognitivă Subjugare: a) subjugarea nevoilor și b) subjugarea emoțiilor

  13. Schema cognitivă Autosacrificiu

  14. Schema cognitivă Nevoia de aprobare / Nevoia de recunoaștere

  15. Schema cognitivă Negativism / Pesimism

  16. Schema cognitivă Inhibiție emoțională

  17. Schema cognitivă Standarde nerealiste / Hipercriticism

  18. Schema cognitivă Pedepsire

Pentru a înțelege cât mai bine cum funcționează tiparele minții noastre, citește „Terapia centrată pe scheme cognitive”, ce îl are pe Young printre autori.

În concluzie, tiparele noastre cognitive au câteva caracteristici:

  1. Se dezvoltă în copilărie, ca rezultat al interacțiunii copilului cu anumite experiențe de viață negative;

  2. Atunci când intrăm într-o schemă, simțim și emoții foarte puternice care pot duce la consecințe negative pentru individ sau pentru cei din jur;

  3. Unele tipare împiedică dezvoltarea autonomiei, exprimării proprii, acceptării și a bunei relaționări cu cei din jur;

  4. Sunt declanșate de anumite evenimente cotidiene sau de o stare biologică.

Practic, cu toții avem anumite tipare de gândire (dezvoltate din copilărie) care se activează în situații particulare de viață. Problematica schemelor cognitive maladaptative (descrise mai sus) este că vin împreună cu emoții negative intese, dificultăți de relaționare cu cei din jur și distres emoțional semnificativ. Toate acestea pot duce, în timp, la dezvoltarea depresiei și/sau a anxietății.


Terapia centrata pe scheme cognitive Manualul practicianului MARJORIE E. WEISHAAR, JEFFREY E. YOUNG, JANET S. KLOSKO


9 afișare0 comentariu
 

0736 709 521

  • Google Places
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

©2020 by Psiholog Alexandra Nae