„Psychological Profiling” se referă la strângerea informațiilor psihologice despre o persoană și analizarea caracteristicilor sale comportamentale în vederea realizării unui profil.
Pe baza acestui profilul se pot face:
predicții comportamportamentale (care vor fi acțiunile viitoare),
cognitive (ce va gândi într-un anumit context și cum îi vor influența aceste cogniții comportamentul) și
lingvistice (ce semnificație au, de fapt, spusele persoanei respective și care este cel mai potrivit mod de abordare pentru persoana respectivă).
Există mai multe tipuri de profiling:
Criminal Profiling (ce se realizează la locul crimei);
Geographical Profiling (profilul geografic);
Psychological Profiling (profilul psihologic);
Marketing Profiling (profilul cumpărătorului), etc.
Noi, la MCP Psychology I Profiling 4Companies ne ocupăm doar de ultimele două și îți voi spune despre fiecare în parte, pe scurt, tot ce trebuie să știi:
Psychological Profiling
Vrei să îți cunoști interlocutorul înainte de a începe un business cu el?
Cum ar fi să îți cunoști viitorul angajat înainte de a ajunge să-ți dorești să îl concediezi?
Procesul de Profiling are 7 etape:
Colectarea informațiilor;
Analiza comportamentală;
Analiza proceselor decizionale;
Analiza antecedentelor;
Întocmirea profilului;
Revizuirea profilului (în funcție de informațiile noi, obținute pe parcurs).
Profiling-ul psihologic este util în toate domeniile profesionale unde activitatea principală presupune interacțiunea cu oamenii.
Ce pot face psihologii MCP pentru tine?
Îți pot face analiza de tip profiling pentru: angajații tăi, pentru concurența ta, a interlocutorului tău (înainte de o negociere), pentru tine (astfel încă să fii un business man de succes) SAU te pot învăța pe tine cum să faci o astfel de analiză.
Sunt 3 nivele de dificultate: începător - intermediar - avansat:
La un nivel de începător lucrurile sunt mult prea simple, așa că vom sări peste acest nivel de dificultate.
La un nivel intermediar, analiza de tip Profiling te ajută să îți dai seama ce trăsături accentuate are interlocutorul tău, în funcție de cele 5 fațete ale personalității (după modelul Big5):
Extraversie;
Agreabilitate;
Nevrotism;
Conștiinciozitate;
Deschidere.
Important de reținut: la un nivel începător, analiza de tip Profiling te ajută doar să îți dai seama dacă poți avea încredere în interlocutorul tău sau dacă este genul de persoană de care trebuie să te ferești.
Te vom învăța care sunt persoanele cu care trebuie să fi prevăzător și cum să le descoperi din timp:
Paranoicul;
Dramaticul;
Instabilul emoțional;
Prădătorul.
La un nivel avansat, analiza de tip Profiling te ajută să faci predicții comportamentale (adică ce va face X cu informația pe care tocmai i-am furnizat-o sau cum va reacționa Y dacă îi fac un compliment; dar dacă îl critic? Sau cum va reacționa concurența dacă vreau să le cumpăr acțiunile; ce-i pot spune adversarului meu politic astfel încât să bată în retragere? Și tot așa), plecând de te la structura personalității individului:
Paranoic (este suspicios și neîncrezător? Simți că te testează?)
Schizoid (nu este foarte vorbăreț? pare că nu are emoții?)
Schizotipal (este superstițios? Crede în noroc?)
Narcisic (este arogant? Vorbește mult despre realizările lui și cât de bun este?)
Histrionic (este teatral? Pare fals?)
Borderline (trece rapid de la o stare la alta? Acum e bine-dispus, în următoarea secundă este nervos și recalcitrant?)
Antisocial (crede că regulile sunt făcute pentru a fi încălcate? Minte frecvent?)
Evitant (evită interacțiunile sociale? Evită să vorbească în public?)
Dependent (nu poate lua decizii singur? Încearcă mereu să se facă plăcut de ceilalți?)
Perfecționist (trebuie ca toate lucrurile să fie perfecte? este extrem de încăpățânat?)
Cele 10 personalități descrise mai sus sunt personaliăți accentuate.
Fiecare dintre noi are un „nucleul al personalității” care cuprinde 3 dintre cele enumerate mai sus.
Pentru a obține ceea ce îți dorești de la o personalitate accentuată este recomandat să știi cum să comunici cu aceasta (verbal și nonverbal). Altfel, îți va fi dușman pe viață.
Desigur, și tu poți să înveți să faci o analiză de tip Profiling, așa că uite câteva titluri cu care poți să începi studiul acestui domeniu:
Despre Marketing Profiling te invit să citești în acest articol >
Comentarios