top of page

A doua ședință la psiholog

Metaforic vorbind, situațiile descrise de client în prima ședință sunt ca frunzele uscate ale unui copac. Pentru a ajuta copacul să prindă din nou viață, este necesar să ajungem la rădăcini. La fel se întâmplă și în terapie.

Odată descoperită problema centrală (rădăcinile copacului), prin discuții ghidate, se stabilește cea mai bună abordare – planul de acțiune necesar intervenției terapeutice.

Bineînțeles, vom avea nevoie de o evaluare obiectivă a situației, prin teste psihologice specializate.

Exemplu ședință fictivă

Să vă povestesc de Rareș.

În prima ședință mi-a vorbit despre job, activitățile din timpul liber, planurile de viitor și stările negative pe care le simțea în ultima vreme.

I-am prezentat modelul ABC-cognitiv.

Am identificat împreună care erau gândurile automate care îi întrețineau emoțiile negative și am concluzionat că, pentru a „radiografia” situațiile, gândurile și emoțiile, cel mai bine este să le noteze într-un jurnal (tema de casă). În a doua ședință, am discutat despre noile situații apărute în viața sa, despre notițele din jurnal și rezultatele obținute în urma completării celor două chestionare.

Discutând despre gândurile sale și despre situațiile care au generat acele gânduri, am identificat că, de fapt, problema principală nu era jobul foarte stresant sau „șefii idioți”, ci nevoia clientului de a face lucrurile perfect, la timp, de a soluționa orice problemă întâmpinată, de a-i mulțumi pe superiorii săi ierarhici și sentimentul de vină pentru că „nu reușesc să dau tot ce e mai bun”, iar „dacă nu reușesc să rezolv această problemă, înseamnă că sunt un ratat”.

Important de menționat este că toate aceste gânduri vin pe o structură de personalitate evitantă și perfecționistă.

P.S.: Tu știi ce tip de personalitate ai?

Ce-am făcut în continuare? Am luat acest gând, „sunt un ratat” și l-am privit ca pe o ipoteză pe care o testăm prin aducerea dovezilor pro și contra care să o susțină, respectiv să o infirme.

Rezultatul?

Rareș: „… dacă nu reușesc să rezolv o problemă, înseamnă că nu am ajuns încă la rezultatul pe care mi-l doresc sau că este o problemă care nu se poate soluționa de azi pe mâine și nu că sunt un ratat.”

Exemplul de mai sus este un rezumat scurt, intervenția fiind, de fapt, mult mai detaliată.

Atât pentru azi. Ședința a 3-a am să o povestesc în articolul meu de săptămâna viitoare!

159 afișări0 comentarii
Post: Blog2_Post
bottom of page